Thursday, November 11, 2010

The Storm that Swept Mexico



The Storm that Swept Mexico

Documentary Screening:

The Storm that Swept Mexico

A two hour documentary film of the gripping story of the Mexican revolution of 1910; its causes and its legacy

Thursday, November 18, 2010
7:00 PM - 10:00 PM
Digital Screening Theater
1422 Melnitz
Los Angeles, CA 90095

The Storm That Swept Mexico tells the story of the Mexican Revolution, the first major political and social revolution of the 20th century. The revolution not only changed the course of Mexican history, transforming economic and political power within the nation, but also profoundly impacted the relationships between Mexico, the U.S. and the rest of the world. Part 1 begins with the overthrow of dictator Porfirio Diaz in 1910 through ten bloody years of armed conflict. Part 2 tells the story of the legacy of the revolution and ends with the 1968 massacre at the Tlatelolco housing project in Mexico City.

==================================================================

NEW RELEASE: Black Mirror/ Espejo Negro

Description

The provocative three-part project Black Mirror/Espejo Negro by the artist Pedro Lasch encompasses a museum installation, photographs of the installation, and this bilingual book, including many of the photos, the artist’s statement, and critical commentaries. The project began as an installation commissioned by the Nasher Museum of Art at Duke University to accompany the exhibition El Greco to Velázquez: Art during the Reign of Philip III. In a gallery adjacent to the exhibit of Spanish Golden Age masterpieces, Lasch placed black rectangular mirrors on the walls, each with an image of a Spanish Renaissance painting behind it. Pre-Columbian stone and ceramic figures, chosen by Lasch from the museum’s permanent collection of Meso-American art, stood on pedestals facing toward each mirror and away from visitors entering the room. Viewers were drawn into a meditation on colonialism and spectatorship when, on looking into the black mirrors, they saw the pre-Columbian figures, seventeenth and eighteenth-century Spanish priests and conquistadores, themselves, and the contemporary gallery environment. The book Black Mirror/Espejo Negro includes full-color reproductions of thirty-nine photographs of the installation, as well as the text that Lasch wrote to accompany it. In short essays, scholars reflect on Lasch’s work in relation to current debates in art history and visual studies, race discourse, pre-Columbian studies, postcolonial theory, and de-colonial thought.


Edición bilingüe: español-inglés

Este provocador proyecto del artista Pedro Lasch se titula Black Mirror/Espejo Negro y comprende tres partes, una instalación museística, una serie fotográfica basada en la instalación y este libro bilingüe que incluye muchas de las fotografías, así como escritos del artista y comentarios críticos. El proyecto comenzó cuando el Nasher Museum comisionó la instalación para acompañar la exposición De El Greco a Velazquez: Arte Durante el Reinado de Felipe III. En una galería conjunta a esta muestra de obras maestras del barroco español, Lasch colocó grandes espejo negros rectangulares en la pared, cada uno con una imagen de un cuadro colonial detrás. Dieciséis esculturas antropomórficas precolombinas pertenecientes a la colección del museo y seleccionadas por Lasch, fueron puestas sobre pedestales, pero mirando hacia el espejo y mostrando su espalda a los visitantes de la galería. Después de algún tiempo de mirar estos espejos y las figuras en frente, el público entraba en una meditación sobre el colonialismo y el consumo del arte, ya que su propio cuerpo e imagen se veían colapsados en un mismo plano sobre el espacio de la galería, los retratos de conquistadores y religiosos del barroco y las figuras precolombinas. El libro Black Mirror/Espejo Negro incluye treinta y nueve fotografías a todo color, así como los textos escritos por el artista para acompañar la instalación. En ensayos cortos, académicos con distintas especializaciones refleccionan sobre la relación del trabajo de Lasch con debates sobre el arte contemporáneo, el discurso de la raza, el arte barroco y los estudios precolombinos, así como la teoría postcolonial y el pensamiento descolonial.

Pedro Lasch es profesor e investigador asistente en el Departamento de Arte, Historia del Arte, y Estudios Visuales de Duke University. Su obra se ha mostrado en muchos espacios internacionalmente, entre ellos el Queens Museum of Art, el Walker Art Center en Mineapolis, el Royal College of Art (Reino Unido), el Centro Nacional de las Artes (México), el Singapore Art Museum (Singapur), y la Gwangju Biennial (Corea del Sur).

About The Author(s)

Pedro Lasch is an assistant research professor in the Department of Art, Art History, and Visual Studies at Duke University. He has shown his work in many venues, including the Queens Museum of Art, the Walker Arts Center in Minneapolis, the Royal College of Art (London), Centro Nacional de las Artes (Mexico City), the Singapore Art Museum, and the Gwangju Biennale (South Korea).


No comments: